• 30 lipca 2021

Bieganie to jeden z najbardziej powszechnych sportów. Jeśli jednak chcesz biegać nie tylko dla dobrego samopoczucia i sprawności, ale także, aby budować pewne partię mięśni czy schudnąć, musisz śledzić swoje treningi i prawidłowo obliczać ich intensywność. Dzisiejsze zegarki sportowe do biegania potrafią znacznie więcej niż tylko skrócić czas trwania aktywności i pokazać tętno. Potrafią monitorować stan organizmu w trakcie i po treningu, synchronizować otrzymane dane ze smartfonem, a ta pozwala analizować wskaźniki.

Co ci jest potrzebne?

Wybierz kilka modeli z wymaganą funkcjonalnością. Będziesz musiał przeczytać opisy cech zegarka i najprawdopodobniej znajdziesz 2-3 opcje od różnych producentów. Aby podjąć ostateczną decyzję, sprawdź możliwości oprogramowania na komputer i smartfon różnych producentów, porównaj wygląd i łatwość zarządzania. Na przykład problemy mogą się pojawić, jeśli sterowanie odbywa się wyłącznie za pomocą ekranu dotykowego.

Najważniejsze cechy zegarka do biegania

Z każdym rokiem zegarki stają się inteligentniejsze, a lista ich cech rośnie. Wybór zegarka dla biegaczy komplikuje fakt, że każdy producent ma swoje własne nazwy dla wielu technologii, chociaż w rzeczywistości zegarki na tym samym poziomie mają w przybliżeniu takie same możliwości.

Podstawowe funkcje

Dane pokazują, ile kilometrów przebiegłeś i ile czasu spędziłeś na bieganiu. Telefon rysuje ścieżkę trasy i oblicza tempo. Praca z wieloma systemami pozycjonowania satelitarnego pomaga dokładniej obliczyć odległość i narysować trasę. Zaawansowane modele mogą współpracować np. z GPS. Poprawia to dokładność i wiarygodność danych. Wbudowany krokomierz przydaje się do biegania na arenie. Prawidłowo skalibrowany prawidłowo odczyta przebytą odległość. Połączenie kilku funkcji, takich jak GPS i akcelerometr, czujnik mierzący przyspieszenie, pozwala dokładnie obliczyć odległość trasy i tempo biegu, gdy sygnał GPS może zostać utracony z powodu gór, gęstych drzew lub wysokich budynków. Najłatwiej to zrobić za pomocą różnych aplikacji na smartfony. Jednak monitorowanie za pomocą smartfona ma wiele wad: informacji nie można śledzić w czasie rzeczywistym, jego dokładność jest słaba, telefon jest zbyt nieporęczny i może się zamoczyć, a ogólnie nie jest zbyt wygodny w obsłudze z urządzeniem.

ręka mężczyzny z założonym smartwatchem

Na co zwrócić uwagę przy wyborze?

Oto kilka rzeczy, na które należy zwrócić uwagę przy wyborze zegarka do biegania. Oprócz standardowych wskaźników tempa i dystansu podczas treningu przydatne są następujące funkcje zegarka.

Monitorowanie tętna (monitor pracy serca). Zwykle początkujący biegacze śledzą tylko tempo i nie zwracają uwagi na monitorowanie tętna. Jednak gdy osiągniesz nieco bardziej zaawansowany poziom, możesz chcieć wiedzieć, jak pracuje serce podczas ćwiczeń. Śledzenie tętna pozwala na określenie odpowiedniego, wykonalnego obciążenia i efektywniej budować trening. Istnieją dwa rodzaje czujników:

Wbudowany - umieszczony w zegarku i monitorujący tętno non stop, podczas ćwiczeń i odpoczynku tętno mierzone jest, gdy czujnik styka się z nadgarstkiem.

Napierśnik. Niektóre zegarki nie mają wbudowanego czujnika, ale są sprzedawane z paskiem na klatkę piersiową (lub można go kupić osobno). Miernik tętna na klatkę piersiową jest dokładniejszy w pomiarach, ale mniej praktyczny: czasami ociera skórę, szczególnie w czasie upałów, trzeba w nim wymienić baterię, umyć pasek. Ponadto połączenie „zegarek + pas” odczytuje tętno tylko podczas treningu, podczas gdy noszenie paska podczas odpoczynku i snu jest niewygodne.

Strefy tętna. Jest to zakres wartości tętna, który odpowiada określonemu poziomowi ćwiczeń. Ocena i kontrola strefy tętna daje więcej możliwości uzyskania pożądanego efektu z danego treningu. Ustawienie i śledzenie indywidualnych stref tętna za pomocą zegarka pomoże ci uniknąć wielu błędów, które często popełniają amatorzy. Na przykład zbyt szybkie prowadzenie treningów regeneracyjnych lub przekroczenie progu beztlenowego podczas biegów z tempem.

Automatyczna pauza. Automatyczna pauza jest uruchamiana za każdym razem, gdy zatrzymasz się podczas treningu. Nie musisz ręcznie wciskać przycisku start / stop, aby zatrzymać stoper - zegarek wykryje, kiedy zatrzymałeś się i zrobi to za ciebie. To wygodne, jeśli często biegasz po trasach z dużą ilością sygnalizacji świetlnej.

Dodatkowe wskaźniki stanu zdrowia

Za pomocą zegarka możesz śledzić i otrzymywać dane nie tylko o samym treningu, ale także o stanie zdrowia. Długi, dobry sen jest ważny dla regeneracji i dobrego samopoczucia. Monitor snu analizuje duże ilości danych, aby pomóc ci poprawić higienę snu. Zegarek śledzi sen, mierząc tętno w nocy, aby pokazać, ile czasu spędziłeś w każdej fazie snu (głębokim, szybkim i lekkim), a także w okresach czuwania. Pomiar maksymalnego pułapu tlenowego. VO2 max(VOK) jest miarą wydolności tlenowej: jest to maksymalna objętość tlenu (w mililitrach), jaką można spożywać na minutę na kilogram masy ciała przy szczytowej wydajności.

Top